Moje Tesla
Je 27.3.2019 a já se "narodila". No narodila .... Můj majitel na mě přicvaknul registrační značky. Ale popořádku.
Asi někdy kolem Vánoc 2018 jsem začal přemýšlet, že by to chtělo koukat se po novém voze. Přesněji obměnit svůj vůz. Ten stávající, VW Passat 1.4. TSi CNG už měl přes 300 000 km nalítáno a tak šup s ním do světa. Jenže co pořídit. Jsem chlap jak hora, prostorově trošku výraznější a tak jsem hledal adekvátně k tomu i vůz. Přece jen by vypadalo komicky, já s přes 100 kg a vedle mě něco malého. Nikdy jsem neměl nový vůz, vždy to jistila nějaká zachovalá ojetina a i nyní jsem preferoval jít touto cestou. Jenže internet je mocný a začaly na mě vybíhat články o vozech vč. Tesel. Každou volnou chvíli jsem hltal info o elektrovozech, neboť při mém nájezdu mi tato technologie dávala smysl. Jenže jediná značka, která uměla obrazně dojet dál, než za můj okres, byla Tesla. Omlouvám se všem ostatním značkám, ale je to fakt, který nešlo zpochybnit. V únoru 2019 jsem si na víkend přes HoppyGo zapůjčil Teslu model S 85D, zaplatil randál, asi 12 000 Kč a zkoumal, jezdil, nabíjel. V pondělí ráno jsem ji nechtěl vrátit, ale musel. Moje žena Zuzka začala lehce "žárlit", neboť vždy, když se na mě podívala, já byl na internetu a hltal info k Teslám. I řekla, že Tesla je má milenka, když jí věnuji tolik času na úkor manželky. A taky, že je to jediná milenka, kterou mi akceptuje. A tak se zrodil i název, jméno naší Tesly - MILENKA.
A od té doby bylo jasno. Kde vezmu prachy na Teslu.
Protože jsem OSVČ, mimo jiné pracovní aktivity se věnuji finančnímu poradenství a na kontě díky rodinnému životu moc peněz nezbývalo, jedinou možností byla americká hypotéka. Teď si řeknete hypoška na auto .... magor. Já si to tak nemyslím. Nižší úrok než u spotřebního, nebo podnikatelského úvěru, možnost splatit prakticky kdykoliv a díky době splatnosti nemít na krku nůž v podobě pravidelných měsíčních splátek. Moje daňovka u banky prošla a já mohl začít řešit můj první nový vůz.
Protože v ČR nebylo zastoupení a já nechtěl nějakou ojetinu, začal jsem komunikovat s českými kluky ve vídeňské Tesle. Tonda Kašík musel být ze mě na hlavu. Měl jsem finanční limit, chtěl jsem černou barvu, co nejdelší dojezd a nechtěl dřevo. A ideálně už auto, které existuje, aby se nemuselo kvůli mně vyrábět další novotina. Obdržel jsem pár volných vozů, které je možné ihned zarezervovat a po pár dnech si ho převzít. Jedno krásné tam bylo, splňovalo mé požadavky. Jenže než jsem se rozhoupal a udělal rezervaci, bylo fuč. Dal jsem na radu a bloknul si černý model 100D s dřevěným interiérem. Zpětně musím říci, že dřevo byla dobrá volba. Zaplatil 4000 EUR zálohu a čekal na termín vyzvednutí. Tento čas jsem věnoval zajištění zbytku peněz, úhradě koncové faktury, vyřešení DPH, registračních značek a letenky. Auto jsem totiž přebíral v delivery centru v Tilburgu a tak mě čekal let do Eidhovenu (699 Kč), taxi z letiště do Tesly (53 EUR) a po převzetí cesta po zemi domů. Od rezervace do převzetí to trvalo "nekonečných" deset dnů.
Když jsem byl ve Státech a viděl, jak pomalu všechno slaví, každému i malému úspěchu tleskají, trochu jsem si myslel, že i předání bude mít lehce slavnostní atmosféru. Nečekal jsem hostesky, fanfáry, ale když si v ČR půjdete pro auto za dva míče, trošku té parády asi obdržíte. Po prokázání se občankou na recepci jsme v prosklené kukani vypili kafe z automatu (letěl jsem s kámošem), zakousli okoralý croissant a asi po dvaceti minutách přišel týpek, že prej támhle je vaše Tesla, prohlédněte si ji a až budete chtít odjet, zamávejte na mě. Tak jsme nacvakli registračky, na palubce vzali dva ovladače od vozu, odpojili od wallboxu a zamávali. On jen rukou ukázal, kterým směrem se máme vydat, otevřel vrata a my vyrazili k domovu. Během cesty jsme furt něco zkoumali, na SCH oblejzali auto, všechno otevírali, prostě asi jako každý, když má novou hračku. Taky jsem na německé dálnici vyzkoušeli, co Tesla model S 100D umí 😊)).
Asi po čtrnácti dnech jsem zjistil první závadu. Uvolněné přední dveře u spolujezdce. Když jsem je otevřel, dveře spadly asi o cenťák dolů a při otevírání tam něco cvakalo. Nejsem automechanik a u aut vím, kam se dolévá voda do ostřikovačů a kde je zásuvka na nabíjení. Naštěstí v květnu otevřel v Praze první ofiko Tesla servis a moje Tesla měla pořadové číslo 1, co se týče opravy. Za 15 minut bylo hotovo - dotáhli šrouby, které drží panty dveří na karoserii. Byly výrazně uvolněný.
Duben 2020, když vše bylo zavřeno a nikdo nevěděl, co to Covid je, jsem Teslou rozvážel ochranné štíty do nemocnic. V Praze na ČVUT naložil Teslu krabicemi a hurá do Brna, Kladna, České Lípy a dalších měst a v nich nemocnic. Bylo to něco nezapomenutelného. A vše zcela zdarma, bez nároku na nějakou kačku.
V létě jsme s rodinkou vyrazili do Itálie. No až na komfort na zadních sedačkách, kde byly dvě dětské sedačky a uprostřed moje manželka (jeli jsme tři dospělí a dvě miniděti) to byla jízda na pohodu. Jeden negativní poznatek z cesty mám. Pokud pojedete do Itálie, nikdy nenabíjejte u SCH v Aiello Del Friuli na severu pod Udine. Toto nabíjení se dosti prodraží. SCH leží přímo u Outlet centra a tak počítejte s trochou více času 😊 😊 😊 a peněz.
V lednu 2020, tedy po devíti měsících, se mi blížil konec záruky 80 000km na vše a tak jsem vyrazil do Norimberku na kontrolní servis. Krátké info jsem psal ve skupinách na FB, tak se nebudu rozepisovat. Vyměnili mi na záruku přední lampy a poloosy. Jestli byly K.O. nebo to měly za pár, to nevím. Nicméně jsem to neplatil, takže dobrý.
Na podzim 2020 jsem díky kroupám měnil panoramu (cca 45 000Kč z havarijního pojištění s příslušnou spoluúčastí) a v únoru 21 prasklo čelní sklo (36 000Kč z připojištění skel), vše na pojišťovnu. Panoramu mi měnili v Advantage, což je jediný autorizovaný servis vozů Tesla v ČR, čelní sklo pak v Tesla Clinic.
Do prosince 2020 se nic nedělo, žádný významný problém. Až před Vánocemi 2020 se mi rozsvítila signalizace problému se vzduchovým kompresorem. Protože vůz již není ve full záruce, zvolil jsem Tesla clinic. Důvodem byl termín přistavení vozu a možnost zapůjčení náhradní káry. Náhodou byla volná, takže tímto děkuji za možnost být po dobu servisu mobilní a nemusel jezdit vlakem a po Praze "upocenou tyčí" (pro nepražáky MHD :-) ). Dnes bych se velmi těžce rozhodoval, který servis je lepší. Každý má své PRO a PROTI, každému vyhovuje něco jiného. Ani jeden ale není špatný.
Dnes mám najeto 142 318 km a stav vozu odpovídá nájezdu. Baterie mi před dvěma roky při plném nabití ukazovala 507km dojezd, dnes jsem na 472 km. Brzdy jsem ještě neřešil, využívám rekuperaci. Nabíjení jsem řešil primárně přes čip ČEZu, když byl paušálně za tuším 350 Kč/měs., nebo doma z třífázové zásuvky. Dnes je domácí nabíjení pro mě hlavní. Cenu silové elektřiny mám po celých 24 hod za 1 399Kč/MWh bez DPH. Pojištění mám u Kooperativy a platím stále ještě do 50 000Kč/rok. Po převzetí vozu jsem celý vůz potáhnul základní bezbarvou fólií, abych ochránil lak. Stálo mě to tuším 15 000 Kč. A už se to několikrát vyplatilo. Na první pohled škrábanec jako kráva na nárazníku od jiného auta, po sundání fólie kde nic tu nic. Jen bych asi zvolil dražší, lepší. Auto myji, když je potřeba a neřeším, jestli wapkou, nebo průjezdní myčka. Na fólii jsou viditelné stopy po kartáčích, ale na lak se nedostanou. Doufám. Přemýšlím, jestli letos dám novou fólii, nebo tam prdnu keramiku. Klidně mi můžete dát vědět vlastní zkušenosti, budu jen rád.
Na závěr bych rád zmínil, že jsem NIKDY neměl problém s dojezdem. Vždy jsem našel nabíječku, kde jsme se oba občerstvili, já do žaludku, Tesla do baterií. Dojel jsem vždy tam, kam jsem potřeboval. A nákladově jsem na PHM a předepsaných servisních kontrolách, které nejsou, ušetřil ranec.
Pár čísel na závěr:
Nabíjení 56 128 Kč
Servis, opravy: cca 7 000 Kč
Pojištění: 83 699 Kč
No tak to je asi vše. Své Milence, Tesle model S, modelový rok 2018, přeji mnoho dalších km bez nehod (to je vlastně věc řidiče 😊 ), bez návštěv servisu, stále dlouhý dojezd a ať se za ní ještě dlouhou dobu otáčejí všichni kolem, protože je to prostě TESLA 😊 .